قانون مقابله با زن‌کشی و خشونت علیه زنان، ایتالیا، ۲۰۱۳

خشونت بس: لایحۀ قانونِ مقابله با زن‌کُشی و خشونت علیه زنان که در اکتبر ۲۰۱۳ با ۱۴۳ رأی موافق مجلس سنای ایتالیا به تصویب رسید، سه هدفِ پیش‌گیری از خشونت جنسیتی، حفظ امنیت قربانیان خشونت و تنبیه جدی جنایتکاران را در نظر دارد. طبق اظهارات آقای داریو فرانچسکینی، وزیر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی پارلمان ایتالیا: «این قانون خوبی است و اولین قدم برای مقابله با پدیده‌ای نفرت‌انگیز و غیرقابل گذشت است. از امروز مجموعه قوانین و مقررات کشورمان از حکمی برخوردار است که تضمین بیشتری در راستای حمایت از زنان خواهد کرد».

مفاد حائز اهمیت این قانون به شرح زیر است:

حکم سنگین‌تربر اساس این لایحه اگر به هنگام خشونت طفلی حضور داشته باشد یا زن باردار باشد یا خشونت از جانب همسر (حتّی اگر تقاضای طلاق انجام گرفته شده باشد) یا شریک زندگی (حتّی اگر با همدیگر در یک مکان زندگی نمی‌کنند) صورت بگیرد. محکومیت جنایت ۳۳% بیشتر خواهد بود.

بازداشت اجباری – درصورتی‌که اتّهام به دلیل جرم بدرفتاری خانوادگی و آزار کلامی باشد، بازداشت اجباری است. بدین معنی که نیروهای انتظامی موظف به بازداشت مردی که در حین اِعمال خشونت خانگی یا آزار کلامی دیده شده هستند.

 دور کردن همسر خشن از مکان سکونت – اگر احتمال خطر بدنی برای زن باشد به نیروهای انتظامی امکان بیرون کردن همسر یا شریکی که اِعمال خشونت می‌کند داده می‌شود و از نزدیک شدن اِعمال کنندگان خشونت خانگی به مکان‌های زندگی ممانعت می‌گردد و این افراد از طریق دستبند الکتریکی تحت نظارت خواهند بود.

 شکایت غیرقابل استرداد – شکایت از خشونت و بدرفتاری پس از ارائه غیرقابل استرداد خواهد بود. این گزینه امکان ارعاب بر قربانی برای بازپس‌گیری شکایت را کاهش می‌دهد.

 مسیرهای قضایی جداگانه – با این حکم قانون دادگاه‌ها می‌توانند اقدامات جداگانه قضایی برای جرائم زن کُشی و بدرفتاری با زنان اتخاذ کنند.

 خدمات رایگان – برای قربانیان آزار کلامی و بدرفتاری که امکان تقبل مخارج وکیل را ندارند، خدمات قضایی رایگان پیش بینی شده است.  

 اجازه اقامت برای قربانیان خارجی – به گفتۀ آقای آلفانو، نمایندۀ … پارلمان، به دلایل حقوق بشری به خارجی‌هایی که مورد اِعمال خشونت قرار  می‌گیرند اجازۀ اقامت صادرخواهد شد.  

 آگاه‌سازی قربانیان دربارۀ روند قضایی – قربانی خشونت و بدرفتاری مکرراً در مورد وضعیت مجرم آگاه خواهد شد (در زندان است یا خارج از زندان، محکوم شده است یا نه و غیره).

italy-75640312cbbf1d0706f769e68d61374e8e43665e-s900-c85

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *