خشونت خانوادگی در میان خانواده‌های پلیس‌: نکات راهنما برای قربانیان

خشونت بس: اگر فردی که به شما آزار می‌رساند مأمور قانون باشد، ممکن است از این موارد بترسید:

  • با پلیس تماس بگیرید- او خودش پلیس است.
  • به یک پناهگاه بروید- او می‌داند پناهگاه‌ها کجا هستند.
  • گزارش او را بدهید تا او را بازداشت کنند- مأموران مسئول ممکن است شما را ترغیب به سکوت کنند.
  • از او به دادگاه شکایت کنید – شهادت شما علیه یک مأمور پلیس است و او با نظام آشنایی کامل دارد.
  • اتهامات را پس بگیرید- شما ممکن است اعتبار و حمایت خود را در آینده از دست بدهید.
  • به دنبال محکومیت او باشید- او احتمالاً شغلش را از دست می‌دهد و علیه شما انتقام‌جویی می‌کند.

موقعیت شما به‌عنوان یک قربانی افسر پلیس، با وضعیت بسیاری از دیگر قربانیان خشونت خانگی متفاوت است. ممکن است تلاش کرده‌ باشید تا از کسی کمک بگیرید، اما شما را منصرف کرده باشند، چراکه به نظر می‌رسد هیچ‌کس مشکلتان را نمی‌فهمد. ما متعهد شده‌ایم این اطلاعات را در اختیار سایر قربانیان پلیس و مدافعان (موکلان) آن‌ها بگذاریم تا بلکه کمی در حل مشکل آنها باشد.

زمانی که فرد آسیب‌رسان به شما افسر  پلیس است: به‌عنوان یک قربانیِ مأمور پلیس، موقعیت شما با دیگر قربانیان خشونت بسیار متفاوت است. تمرکز بر نجات خودتان به معنای برداشتن گام‌های خارق‌العاده‌ای برای برگرداندن زندگی‌تان- اعتماد دوباره به افکارتان، شهود و احساس جرئت در خودتان است.

انواع خشونت: افسران پلیسِ خشونت‌گر از فنون ماهرانه قدرت و کنترل در روابط نزدیک خود استفاده می‌کنند. تمام خشونت‌ها، آزار جسمی نیستند بلکه ممکن است از دروغ گفتن، ایجاد انزوا، بازجویی، تحت نظارت گرفتن (کنترل کردن) و اسلحه هم  استفاده کنند.

انزوای خود را بشکنید: بسیاری از انواع گزینه‌های موجود برای قربانیان غیرنظامی ممکن است در دسترس شما نباشد. زمانی که با یک افسر پلیس ازدواج کردید، در واقع با یک خانواده پلیس ازدواج‌ کرده‌اید. این‌که بتوانید از اداره یا بخش او کمک بگیرید به عوامل متعددی بستگی دارد.

دستورات حمایتی: مهم است که مزایا و معایب دستیابی به فرامین حمایتی را بسنجید. اقدامات در دادگاه قضایی یا مدنی ممکن است به‌عنوان شهادت شما علیه آن افسر پلیس ارزیابی شود. یک فعال در زمینه خشونت خانوادگی یا وکیل مدافع باتجربه می‌تواند به شما کمک کند تا گزینه‌های خود را بررسی کنید.

مشاوره در خصوص خشونت خانوادگی پلیس: قضات عموماً دستور می‌دهند تا افراد آسیب‌رسان متهم شده به مشاوره بروند، اما معمولاً استثناهایی برای افسران پلیس وجود دارد. مشاوران خشونت خانوادگی می‌توانند به شما کمک کنند تا برای امنیت خودتان برنامه‌ریزی کنید.

فرزندان افسران پلیس: تمام فرزندانی که شاهد آزار مادرشان توسط پدر خود هستند، دنیایی از احساسات متناقض را تجربه می‌کنند. فرزندان خانواده‌های پلیس نیز از این حیث مبرا نیستند- اما آن‌ها نمی‌توانند برای کمک با پلیس‌ تماس بگیرند.

طلاق و نظام قانون خانواده: بسیار مهم است که وکیلی انتخاب کنید که از پلیس بودن فرد آسیب‌رسان نهراسد. مسائلی همچون حضانت و ملاقات حتی بعد از طلاق، معمولا برای ترساندن و تحت کنترل درآوردن شما بکار برده می‌شوند.

نجات از خشونت خانوادگی فرد پلیس: تنها چیزی که آسیب‌رسانِ شما از آن می‌ترسد، اقدامی است که شما می‌توانید انجام دهید. هر قدمی که برای محافظت از خود، امنیت و آزادی‌تان برمی‌دارید بخشی از قدرت او را می‌گیرد. هزاران زن توانسته‌اند با ترک رابطه‌ی آسیب‌رسان نجات یابند. شما تنها نیستید.

منبع:

Police Domestic Violence: A Handbook for Victims. Diane Wetendorf, ©2000, 2006, 2013

توضیحی درباره این راهنما: اگر چه راهنمای فوق در محدوده قوانین و مکان مشخصی آمده است؛ اما کلیات آن برای هر فردی در موقعیت همسر یا عضوی از خانواده‌ی یک افسر پلیس قابل استفاده است. افرادی که به قدرت (به ویژه قدرت نظامی و قضایی) دسترسی دارند ممکن است از این امکان سوءاستفاده کرده و به واسطه دسترسی به چنین قدرتی، از همه امکانات برای غلبه بر نزدیکان و آشنایان خود استفاده کنند. در چنین مواقعی خانواده به خصوص همسر و فرزندان بیش از همه در معرض خطر هستند. از همین رو دانستن برخی از نکات راهنما که در بالا ذکر شده است ممکن است برای هر فردی در هر کشوری سودمند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *