درباره انجمن جهانی دختران راهنما و پیشاهنگ (WAGGGS)

خشونت بس: انجمن جهانی دختران راهنما و پیشاهنگ[i] با ده میلیون عضو از 146 کشور در گوشه و کنار جهان، بزرگ‌ترین جمعیت داوطلب در جهان به شمار می‌رود که فعالیت‌های آن به دختران و زنان جوان اختصاص دارد. این انجمن جهانی، پشتیبانی از دختران و زنان جوان را بر عهده دارد تا توانایی‌های بالقوه‌شان را به‌عنوان شهروندان دنیای امروز شکوفا کنند.

تأکید انجمن بر توسعه [مهارت‌های] رهبری و شهروندی فعال است. این هدف از طریق آموزش خلاقانه‎ی جهانی و برنامه‌های جمعی و حمایتی و با تأکید بر آموزش غیررسمی محقق می‌شود. این انجمن در حال حاضر در پنج منطقه آفریقا، [جهان] عرب، آسیا و اقیانوسیه، اروپا و نیم‌کره غربی و چهار مرکز جهانی Our Chalet در سوییس، Sangam در هند، Pax Lodge در انگلستان و Our Cabana در مکزیک فعالیت می‎کند.

ارزش‌هایی که این انجمن در پی تقویت آن است؛ اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس، ارزش‌های درست، قابلیت تطبیق با تغییر، تقدیر از دیگران، مهارت‌های رهبری، روش‌های سالم زندگی، درک جهانی، مهارت‌های موردنیاز برای خدمت به دیگران و متعهد بودن به خدمت به دیگران عنوان شده است.

اقدامات این انجمن در دو سطح، برنامه‎های آموزشی و فعالیت‌های جمعی و حمایتی است که توضیح درباره آن‌ها در سایت این انجمن[ii] در بخش برنامه‎های آموزشی آمده است: نزدیک به 100 سال، حرکت جهانی دختران راهنما و پیشاهنگ، رهبران آینده را از طریق روش‌های آموزشی نوین پرورش می‌دهد. به‌تازگی موضوع حرکت جهانی “دختران در سراسر جهان می‌گویند؛ با یکدیگر می‌توانیم دنیایمان را تغییر دهیم” در دستور کار قرار گرفته است. این برنامه آگاهی‌بخشی، دختران، زنان جوان و تمامی اعضا در تمامی سنین را تشویق می‌کند که تعهدی شخصی به ایجاد تغییر در دنیای اطرافشان داشته باشند. برنامه مذکور به برنامه‌های توسعه هزاره سازمان ملل متحد ([iii]MDGs) مرتبط است.

علاوه بر سیستم آموزشی گروهی متداول، این انجمن جهانی کانال‌های رشد و یادگیری دیگری از جمله برنامه توسعه رهبری انجمن جهانی دختران راهنما و پیشاهنگ (WDLP[iv]) را نیز ارائه می‌دهد. این برنامه برای تسری چشم‌انداز انجمن به آیندگان از طریق تعدادی از رهبران قدرتمند زن است که از سطوح پایه‌ای به سمت بالا فعالیت می‌کنند.

منابع آموزشی دیگر شامل دسته ابزارها و انتشارات مانند ابزار آموزشی HIV و ایدز است. این بسته آموزشی ایده‌هایی به رهبران و مربیان برای آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه HIV ایدز ارائه می‌دهد تا بدین‌وسیله داغ ننگی که حول موضوع ایدز در اذهان وجود دارد را از بین ببرد.

دختران و زنان جوان می‌توانند برای بهره‌گیری از مهم‌ترین تجربه آموزشی زندگی خود از یکی از مراکز جهانی بازدید کنند. هرساله یک برنامه هیجان‌انگیز و متنوع شامل سمینارهای حمایتی، تورهای فرهنگی و سفرهای اسکی ماجراجویانه در مراکز جهانی برگزار می‌شود. در این برنامه‌ها دوستی‌های پابرجا شکل می‌گیرد، مهارت‌های رهبری تمرین می‌شود و عزت‌نفس رشد می‌یابد.»

فعالیت‌های جمعی و حمایتی این انجمن نیز با تأکید بر توانمندسازی دختران و زنان جوان برای دفاع از خودشان انجام می‎پذیرد.

این انجمن با بیش از ده میلیون عضو و نزدیک به یک و نیم میلیون داوطلب بزرگ‌سال، به‌عنوان یک سازمان بین فرهنگی و بین نسلی در سطح جهانی فعال است.

فعالیت‌های جمعی و حمایتی

انجمن دختران راهنما و پیشاهنگ بر افراد به‌گونه‌ای تأثیر می‌گذارد تا به‌واسطه اتخاذ تصمیماتی، زندگی دختران، زنان جوان و اجتماعات آن‌ها را بهبود بخشند. هدف این انجمن نه‌تنها حرف زدن به نمایندگی از دختران و زنان جوان در همه‌جا که توانمندسازی آنان برای دفاع از خودشان است.

با بیش از ده میلیون عضو و نزدیک به یک و نیم میلیون داوطلب بزرگ‌سال، انجمن دختران راهنما و پیشاهنگ سکوی مناسبی برای این کار است. به‌عنوان یک سازمان بین فرهنگی و بین نسلی متعهد به سیاست تنوع و پذیرا بودن در جایگاهی قرار گرفته‌ است که در مورد موضوعات تأثیرگذار بر زندگی دختران و زنان جوان آگاهی‌بخشی کند، بستری برای بحث و تبادل‌نظر فراهم آورد، درباره این موضوعات به مناظره و تصمیم‌گیری بپردازد و درنهایت برای تأثیرگذاری بر نظرات تصمیم‌گیرندگان کمپین‌های حمایت عمومی راه بیندازد.

زنان و دختران جوان این فرصت را می‌یابند تا از طریق انجمن، با همتایان خود در سراسر جهان ملاقات و در انجام پروژه‌های بین‌المللی مشارکت کنند. دختران می‌توانند به‌عنوان نماینده در کنفرانس‌های سازمان ملل مانند کمیسیون وضعیت زنان، کنفرانس‌های تغییرات آب و هوایی، HIV و ایدز و سایر [کمیسیون‌های مرتبط به] اهداف توسعه هزاره سازمان ملل شرکت کنند.

فرصت‌های فعالیت داوطلبانه در مراکز جهانی ما و پروژه‌های حرکت جمعی به زنان جوان این فرصت را می‌دهد تا به‌صورت فعال به اجتماع خود خدمت کنند؛ اصلی که در سنت پیشاهنگی دختران نیز به کار گرفته می‌‌شود. داوطلبان مرکز سنگام به کودکان به حاشیه رانده‌شده کمک می‌کنند تا بتوانند به مدرسه بروند.

درگیر کردن، ایجاد تغییر

بیش از 100 سال است که [برنامه‌های] دختران راهنما و پیشاهنگ زندگی‌های زیادی را از طریق خدمت به دیگران متحول کرده است. این فعالیت مهم از طریق برنامه داوطلبی سنگام، برنامه‌های درگیر کردن جامعه در مراکز جهانی و غیره ادامه دارد.

دختران راهنما که در این برنامه‌ها به‌صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند با آژانس‌های کمک‌رسانی محلی در مدیریت سرپناه‌ها، جمع‌آوری غذا و امکانات برای نیازمندان فعالیت می‌کنند.

[i] World Association of Girl Guides and Girls Scouts (WAGGGS)

[ii].http://www.wagggs.org/en/home

[iii] UN’s Millennium Development Goals (MDGs)

[iv] WAGGGS Leadership Development Programme (WLDP)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *